2017. augusztus 1., kedd

Csak egy mese

Sziasztok! Jelentkeztem egy meseíró pályázatra,aminek a témája mindegy volt, csak legyen benne szlovák utalás az-az (név, tájegység, város stb.) Nos nekem eszembe jutott,hogy amikor táboroztam Sátoraljaújhelyen akkor meglátogattuk Nagyszelmencet és elmesélték a "legendáját" én erre építettem a mesémet,amit be fogok adni a pályázaton. Próbáltam úgy írni,hogy tényleg gyerekeknek szóljon, nem tudom,hogy ez mennyire sikerült jól. Viszont nem húzom tovább az időt beszéddel,most megmutatnám nektek,hogy mit alkottam. - Nessa (És előre is elnézést kérek a formázásért a wordben minden tuti, de itt valamit nem igazán akar úgy beállítani,mint ott .-. ) 



M
ost elmesélem neked a történetet,amit a barátommal Hornyák Tamással éltünk meg még gyermekkorunkban. Ő Kisszelmencen élt, én pedig Nagyszelmencen. Tudni illik, hogy e két község egykoron egy volt, míg azt szét nem választotta egy hatalmas deszkapalánk. Két területet szinte semmiség elvágni, de lehet-e két barátot szétválasztani egymástól? A mesém erről fog szólni. Minden napom átlagosan telt és minden reggel ugyan az történt. Felkeltem az ágyból, édesanyám meghozta a friss zsömlét a péktől, majd segítettem neki kihajtani a ludakat a rétre. Eközben pedig alig vártam, hogy végre találkozhassak Tomival. Miután mindennel végeztem, ebéd után már szaladtam is a feléjük. A Hrutka család házánál - szokásunk szerint- össze is futottunk, hiszen ő is elindult felénk. István bácsi háza már szinte a törzshelyünk lett. Ez volt a találkozó pontunk és itt volt a célvonal is, ami eldöntötte, hogy ki ér ide a leghamarabb.
-         Sosem foglak legyőzni – lihegte. – Pedig most előbb elindultam hátha ideérek előtted.
-     Tudod, szerintem ez most döntetlen volt – nyújtottam felé a kezem, barátom pedig belecsapott egyet.
-         Aki utoljára ér a templomhoz az a záptojás!
-         Hé! – kiáltottam a már eliszkolt fiú után nevetve, majd utána eredtem.
Néhány perc múlva már mindketten a templom udvaránál voltunk és a fűben feküdtünk, miközben sűrűn kapkodtuk a levegőt. Az utolsó pár méterben sikerült megelőznöm Tomit, aki emiatt kissé szomorú lett.
-         Pedig már úgy hittem győzhetek – biggyesztette le az ajkait.
-         Ne csüggedj! – veregettem meg a vállát. – Majd legközelebb hagylak nyerni.
-     Az nem lenne tisztességes győzelem – fonta keresztbe a karjait, majd néhány másodperc gondolkozás után tovább folytatta. – Tudod mit Peti?
-         Igen?
-         Mi lenne, ha holnap más játékot játszanánk? – tette fel kíváncsian a kérdést.
-         Rendben van – vágtam rá. – Mire gondoltál?
-         Focizzunk!
-         Az ketten nem lenne unalmas?
-         Szerzünk csapatot! – ujjongott legjobb barátom.
-    Jól van, akkor holnap a szokásos időpontban találkozunk és toborzásba kezdünk – álltunk fel mind a ketten a ruhánkat porolgatva.  
-       Navždy spolu[*] - nyújtotta felém az öklét, amit viszonoztam, majd elismételtem utána az eskünket. Igen, azt gondoltuk, hogy minket semmi és senki nem választhat szét. Sajnos túl naivak voltunk a gyermekded fejünkkel, ugyanis a másnap reggel senki számára nem volt átlagos, de örömmel teli sem.
Amikor a nap felkelt, úgy nyitottam ki vele együtt a szememet. Egyből édesanyámhoz siettem a konyhába, hiszen már biztosan várt a friss és finom pékáruval. Azonban az asztalon semmi nem várt még az anyámat sem találtam sehol a házban. Kirohantam az udvarra és kissé távolabb Kisszelmenc felé hatalmas tömeget láttam. Elindultam feléjük, hogy megtudjam mi történt. Talán meghalt valaki? Esetleg nem nyitott ki a kisszelmenci bolt és most lázadás van? Ahogy közeledtem egyre jobban járt az agyam rosszabb és rosszabb dolgokon. Végül odaértem, tekintetemmel pedig édesanyámat kerestem, akit néhány perc után meg is találtam.
-         Peti! – ölelt át.
-         Mi történt édesanyám?
-     Senki nem tudja még. Valószínűleg az éj leple alatt építették ezt a falat. Nem lehet átjutni, már próbáltuk.
-     - De a másik oldalon vannak a boltok, na meg Tomiék is! – estem kétségbe. – Hogy fogunk enni és többet akkor nem tudunk találkozni? Hiszen minket semmi sem választhat szét. Örökre együtt maradunk ez van az eskünkben!
-      Kisfiam, kérlek nyugodj meg. Mindenki téged néz – mondta anyám, majd körbenéztem és tekintetek sokasága bámult rám. Biztosan azt gondolták, hogy a Szenyán Péter fejét megsütötte a nap, pedig csak a szívem sajgott legjobb barátom után. A hosszú, körülbelül hat méter magas deszkapalánkra tekintettem. Próbáltam hallgatózni a túloldalra, hátha meghallom a morajló tömegben Tomi hangját, de semmit nem hallottam. Vettem egy nagy levegőt és elkiáltottam magam.
-   Tomi! Hornyák Tamás! – semmi. Nem jött válasz.  - Tomi! – próbáltam még hangosabban, ekkor ismét mindenki felém fordult. Újra és újra kiáltottam a nevét, de hiába. Válasz nem jött.
-       - Gyere fiam! – tette rá vállamra a kezét édesanyám. – Szerintem még itt sincs. Így nem fog hallani.
-      -Csak hagy próbáljam meg még egyszer! Kérem anyám! – néztem rá kétségbeesetten, mire sóhajtott egyet, majd bólintott. Nagy levegőt vettem és mikor el akartam magam kiáltani egy hatalmas fegyverdörrenés hallatszódott. A tömeg ijedtében megindult, a nők és a lányok sikítozni kezdtek. Anyám megfogta a kezemet és futni kezdett velem.
-    Megállni! – kiáltotta egy ismeretlen, kemény férfihang némi akcentussal. A nép egyszerre állt meg úgy,hogy még levegőt is alig mert venni. – Gondolom már észrevették ezt a kerítést. Maguk Nagyszelmenciek többet nem mehetnek át Kisszelmencre, ugyanis Kisszelmenc mostantól a Szovjetunió része, önök pedig már Csehszlovákiához tartoznak.
-         Micsoda? – suttogtak fel egyenként.
-         Na de a rokonainkkal hogyan találkozunk?
-         És az élelemmel mi lesz? A boltok a szögesdrót túloldalán vannak! – jöttek egyenként a kérdések.
-   Elég! – tett rendet a szovjet határőr. – Ételt szerezhetnek a szomszéd városból, a rokonaikat pedig sajnálom – ezzel sarkon fordult a figyelőtoronyból, de hirtelen visszafordult. – Még valami! Aki a határ közelébe mer jönni az golyó által vész – jelentette ki szúrós tekintettel, majd végleg eltűnt a látókörünkből.
-         Szörnyűség – zokogott fel Kalináné.
-     Jöjj végre drága fiam! – simított végig az arcomon édesanyám, én pedig búsan utána eredtem.
Szomorúan vissza-vissza pillantottam az eldeszkázott részre és csak Tamásra tudtam gondolni. El sem tudtam képzelni hogy történhetett ilyen velünk. Titokban abban reménykedtem, hogy még mindig álmodok, lassan kinyitom a szemem és semmi nem áll ott köztünk. De nem volt álom, ebben a szörnyű reggelben minden megtörtént és minden valóságos volt. Mire a házunkhoz értünk egy évtizednek éreztem. A lábaim nehezek voltak és iszonyatos nagy szomorúság fogott el. Anyám megpróbált felvidítani, de nem járt sok sikerrel.
Még a kedvenc levesem sem hozta vissza a jó kedvemet. Nem, engem senki sem tud boldoggá varázsolni, csak a Hornyák Tamás. Az egyetlen barátom, akit most egy fal miatt elveszítettem. Talán örökre vagy csak két hónapra ezt csak a jó Isten tudja, hogy meddig leszünk távol egymástól. Hamar beesteledett megfürödtem, felvettem a pizsamámat és bedőltem az ágyamba. Nem tudtam elaludni, egész éjjel csak az agyam kattogott. Hirtelen egy fura ösztön ébredt fel bennem, úgy éreztem, hogy a falhoz kell mennem. Kipattantam az ágyamból, óvatosan lépkedtem a padlón, még a lélegzetemet is visszafogtam. Nesztelenül nyitottam ki a bejárati ajtót, majd csuktam is be magam után. Végül futásnak eredtem. Csak szaladtam a deszkarengeteg felé, amíg el nem értem. Vak sötét volt és mintha horkolás hallatszódott volna fentről. Az őr biztosan bealudt, gondoltam magamban. Körülnéztem és elindultam a fal mentén. Erősen szuggeráltam a földet, hátha találok valami jelet Tomitól. Amikor a fal egyik végéhez értem egy fehérlő cetlit pillantottam meg. Annyira megörültem neki, hogy örömömben majdnem felkiáltottam, de szerencsére visszafogtam az kitörésemet. Gyorsan felkaptam a cetlit és futottam, ahogy csak tudtam. Visszasettenkedtem a házba, az ágyamba szinte beleugrottam, a levelet pedig izgatottan bontottam ki: „Kedves Peti! Remélem, hogy megtalálod a levelemet! Bízom benne, hogy most te olvasol, mert akkor megtaláltuk a megoldást a kapcsolattartásra. Igaz ez nem teljesen olyan, mintha találkoznánk, de ez is több a semminél. Ma éjjel egyébként kifigyeltem, hogy mikor alszik be az őr, így tudtam neked átjuttatni az üzenetem egy résen. Mielőtt eszedbe jutna, hogy ott találkozhatnánk is, azonnal felejtsd el, mert túl veszélyes az a hely a szavaknak. Navždy spolu!” Ahogy olvastam a sorokat elmosolyodtam. Gyorsan meg is írtam a válaszlevelet, aztán szépen lassan elálmosodtam. Másnap már alig vártam az estét, hogy kicsiny levelemet áttuszkoljam az aprócska résen. Édesanyám furcsállta is hirtelenjében előtörő boldogságomat.
-        Mire fel ez a nagy öröm? Tegnap még annyira magad alatt voltál, hogy még a levest is alig akartad megenni.
-      Elmondom édes jó anyám, ha nem lesz mérges – kezdtem bele mondandómba, de azt hiszem az anyai telepátia különleges erejét azonnal használta rajtam.
-         Kimentél a falhoz? – tette csípőre a kezeit. – Szenyán Péter! Meg is halhattál volna.
-         De nem így lett, mert bealudt a határőr.
-         És mégis miért mentél oda? – tette fel a kérdést visszafojtott haraggal.
-         Nyom után kerestem!
-         Tessék? – húzta össze szemöldökét.
-       Én csak valami nyom után kerestem. Elfogott egy furcsa érzés és a falhoz rohantam, ahol meg is találtam Tomi levelét.
-         Tamás levelet írt neked? – lepődött meg, mire én bólogattam.
-   Ma viszem neki vissza a választ – húztam ki magam büszkén, na meg persze könyörgően tekintettem rá,hogy engedjen vissza.
-        Nem szívesen engedlek oda, hiába nézel így rám. Mi van, ha észrevesznek?
-        Nem fognak édesanyám! Olyan csendesen lopakodok akár egy tolvaj. Bízzék bennem. – Néhány pillanatot még várt, végül felsóhajtott.
-    Pont olyan vagy, mint az apád. Jól van, de ha egy hajad szála is meggörbül Isten a tanúm, hogy magam verlek meg!
-         Köszönöm anyukám! – nyomtam puszit az arcára.
Hamar beesteledett. A legmegfelelőbb időpontot választottam az indulásra. Nem volt túl késő, de korán sem, viszont az őr már-már bóbiskolt. A levelet a kezemben szorongattam, óvatosan lépkedtem a „postaládánk” felé. Mikor odaértem, szépen lassan át tuszkoltam a papírt, hogy véletlenül se sérüljön meg. Így ment ez napról-napra, éjről-éjre. Egy idő után, már észre se vettük az évek múlását és közel hatvan évnek kellett eltelnie, hogy végre láthassuk egymást.
-         -És aztán mi történt nagypapa? – kérdezte a kisunokám áhítatos szemekkel.
-     Amikor megnyitották a határt, annyira örültünk egymásnak, hogy sírva fakadtunk – nevettem fel. – És ennek emlékére e két faluban állítottak egy kettétört székelykaput. Az egyik vége Kisszelmencen a másik pedig Nagyszelmencen van. Mind a kettőben ugyan az az írás áll: „Egy Szelmencből lett a kettő, egyesítse a Teremtő. Áldjon Isten békességgel, tartson egybe reménységgel. Mi reményünk megmarad, összeforr mi szétszakadt Két Szelmencnek kapuszárnya, falvainkat egybezárja.”
-   Na és nagypapa mi van akkor,ha ezt az egészet én nem hiszem el? – nézett rám makacsan.
-        Akkor kedves unokám. Járj utána!





[*]Örökre/örökké együtt

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése